2024.08.22. 13:38:07 5413 143

Az olajok: mítoszok és igazságok
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

Az állati eredetű zsírokhoz képest sokkal több telítetlen zsírsavat tartalmazó növényi olajnak a repce, az olíva, a kukorica, a földimogyoró, a sáfrányos szeklice, a szójabab és a napraforgó olaj bizonyul. Megnézzük, hogy mit mondanak a szakemberek az olajfelhasználás egészségre gyakorolt hatásáról, ahogy azt is, hogy szerintük mennyi ezen meglátások igazságtartalma.

Repceolaj - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Repceolaj

David Zelman reumatológus és belgyógyász szerint még a legegészségesebbnek titulált olajokat is csak mértékkel érdemes használni, mivel magas kalóriatartalommal bírnak. Az egyszeresen telítetlen zsírok, amiket omega-9 zsírsavnak is neveznek ,képesek csökkenteni a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát (ilyen a mandula-, mogyoró-, repce- és olívaolaj is). A többszörösen telítetlen zsírok, vagyis az omega-3 és az omega-6 zsírsavak, segítik a szervezet folyamatait szabályozó sejtmembránok fenntartását, valamint az A-, D-, K- és E-vitaminok szervezetben való felszívódását is.

Ezzel szemben: a zömében állati eredetű forrásból származó (pl. disznózsír és vaj) telített zsírok arról ismertek, hogy magasabb koleszterinszintet idéznek elő a szervezetben, ezzel megnövelve a szívbetegségek előfordulási rizikóját. Hasonlóképpen értékelhetjük a hírhedt transzzsírokat is, amelyek nagy mennyiségű hidrogénezett olajat tartalmaznak (pl. feldolgozott élelmiszerekben), és nagymértékben károsítják az érrendszert.

Az egészség, tudomány és technológia témakörben író Matt Fuchs egy friss cikkében (Time) az olajokat körüllengő egészségügyi mítoszokat vette górcső alá, megjegyezve, hogy az online influenszerek az utóbbi időkben erőteljesen ráálltak a témára (pl. mivel érdemes főzni és milyen olajokat javasolt végleg száműzni a konyhából? Milyen olajtípusokkal szükséges öblögetni az egészséges fogínyért, esetleg megőrizni a haj ragyogását?) Fuchs szerint az olaj hatásai körüli forgolódás a legkevésbé sem bizonyul újszerűnek, mely „viták” alatt az olaj ugyanúgy részesült dicséretben és elmarasztalásban is. A különbség ma az, hogy a korszerű tudományos kutatások révén jobban eloszlathatók a mítoszködök.

A mítoszok közül egy alól bizonyosan kihúzták a szőnyeget: az extra szűz olívaolajjal nem jó főzni, mivel alacsony a füstpontja. A legfrissebb kutatásokból kiderül, hogy az ezzel való főzés egészségesebbé teszi mind a gyulladáscsökkentő fenolokban gazdag olajat, mind pedig az ételt - erősítette meg Selina Wang, a Kaliforniai Egyetem élelmiszertudományi professzora.

A kötvényt egy héten belül küldjük e-mailen a neked@proaktivdirekt.com címről. Kérjük tedd ezt a címet a leveleződ címjegyzékébe, hogy megkapd. Elolvastam és elfogadom a biztosítási feltételeket, igénylem az ingyenes Colonnade baleset-biztosítást. Hozzájárulok, hogy az Colonnade vagy megbízottja a biztosítási ajánlataival telefonon megkeressen. Hozzájárulásodat visszavonhatod a Colonnade címére (1388 Budapest, Pf. 14.) küldött levélben vagy telefonon: 801-0801. Letöltöm a biztosítási feltételeket.

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tetszett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...

További cikkek a témában

Házi limonádék különleges ízekkel – Frissítő ötletek a nyár utolsó napjaira

Kevés ital idézi meg olyan tökéletesen a nyár hangulatát, mint egy jéghideg limonádé. Már egyetlen korty is a napsütéses délutánokat, a vízparti pihenést vagy a kertben töltött hosszú beszélgetéseket juttatja eszünkbe. Bár a klasszikus citromos változat örök kedvenc marad, érdemes időnként új ízekkel is kísérletezni.

Sajttorta sós alappal – az édes krém mellé egy kis ropogós meglepetés

A sajttorta klasszikus desszert, amelynek legfontosabb része a selymes, krémes töltelék. Az alap azonban legalább ennyire meghatározza az összhatást. Ha a megszokott édes keksz helyett enyhén sós kekszből készítjük, egészen új karaktert kapunk.

Egyhavi fizetést is elveszíthetnek évente az endometriózissal élő nők

A menstruációs szabadságot és a rugalmas munkavégzést tartanák a legfontosabb segítségnek az endometriózissal élő nők, akiknél a fájdalom és a kimerültség miatt gyakoribb a munkahelyi hiányzás és romlik a munkateljesítmény – derül ki a Semmelweis Egyetem kutatóinak a Preventive Medicine Reports folyóiratban megjelent új tanulmányából. Az első nagyszabású közép-kelet-európai vizsgálat eredményei szerint az érintettek átlagosan évi 1757 euró jövedelemtől esnek el, ami nagyjából egyhavi magyar átlagkeresetnek felel meg. A becslés ráadásul csak a hiányzásokból eredő veszteséget veszi figyelembe; a csökkent munkateljesítményből és az egészségügyi kiadásokból fakadó költségeket nem.