2026.06.13. 12:47:13 258 9

Meglepő felfedezés a kávé és a vérnyomás kapcsolatáról
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

A kávé átmenetileg megemelheti ugyan a vérnyomást, de nincs perdöntő bizonyíték arra, hogy mértékletes fogyasztása növelné a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát. Akiknek azonban eleve magas a vérnyomásuk, azoknál a nagy mennyiségű kávé fogyasztása emelheti a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás esélyét.

Kávé - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Kávé

A kávéban található koffein izomstimuláns, ami egyeseknél megnöveli a pulzusszámot. A koffein emellett serkenti a mellékveséket az adrenalin kiválasztására, ezáltal a szívverés felgyorsul, az erek összehúzódnak, ez pedig növeli a vérnyomást. A kávéban lévő koffein vérnyomásra gyakorolt hatása változó, függ az adott személy szokásos vérnyomásától is.

A vérnyomás emelkedése ugyanakkor nagyobb kockázatot jelenthet, ha a fogyasztó már magas vérnyomásban, illetve szív- vagy májbetegségben szenved. Szintén hatnak a vérnyomásra a kávéban található fitokemikáliák, köztük a melanoidinok, amelyek szabályozzák a szervezet folyadékmennyiségét és a vérnyomás szabályozásában segítő enzimek aktivitását. A kininsav erősíti az erek belső falát, így azok jobban tudnak alkalmazkodni a vérnyomás emelkedéséhez, ami csökkenti a szisztolés és a diasztolés vérnyomást is.

Egy 315.000 fős kutatásban a kávéfogyasztás és a magas vérnyomás kockázata közötti összefüggéseket vizsgálták. A követési időszakban 64.650 embernél alakult ki magas vérnyomás, de a kávéfogyasztás a kutatók szerint nem járt együtt a betegség kialakulásának megnövekedett kockázatával.

Japánban 18,9 éven át követtek nyomon több mint 18.000 – 40 és 79 év közötti – felnőttet, köztük 1800 olyan személyt, akinek nagyon magas volt a vérnyomása (160/100 Hgmm). A szívrohamot és a stroke-ot is magában foglaló szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás kockázata duplája volt a naponta 2 vagy több csésze kávét fogyasztóknál a kávét nem fogyasztókhoz képest. Nem volt összefüggés ugyanakkor a szív- és érrendszeri betegségek miatti halálozás és a kávéivás között azoknál, akiknek normális vagy enyhén magas vérnyomása volt (szisztolés vérnyomás 140-159 Hgmm, diasztolés vérnyomás 90-99 Hgmm). A magas vérnyomásban szenvedőknek tehát érdemes megfontolniuk a kávéfogyasztás korlátozását — írja a Science Daily.

Forrás: Nébih

A kötvényt egy héten belül küldjük e-mailen a neked@proaktivdirekt.com címről. Kérjük tedd ezt a címet a leveleződ címjegyzékébe, hogy megkapd. Elolvastam és elfogadom a biztosítási feltételeket, igénylem az ingyenes Colonnade baleset-biztosítást. Hozzájárulok, hogy az Colonnade vagy megbízottja a biztosítási ajánlataival telefonon megkeressen. Hozzájárulásodat visszavonhatod a Colonnade címére (1388 Budapest, Pf. 14.) küldött levélben vagy telefonon: 801-0801. Letöltöm a biztosítási feltételeket.

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tetszett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...