2015.03.26. 18:00:00 6509 295

A digitális technika előtt: filmes autós üldözések a 60-as évekből
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

Digitális technika híján 40-50 éve nem nagyon volt mit tenni, egy rendes mozis üldözéshez bizony oda kellett menni és végig kellett csinálni. Szerencsére.

Éjszakai gyorshajtás - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Éjszakai gyorshajtás

A Halálos Iramban-filmek korának nagyrészt digitálisan megrajzolt kunsztjait és a filmiparon amúgy is elhatalmasodott technológiai megközelítést látva mi, nézők egyre inkább értékeljük, ha egy-egy akciójelenetről sugárzik, hogy amit látunk, azt tényleg megvalósították a kamera előtt. Régebbi filmeket nézegetve viszont gyakran elképzelni sem tudjuk, hogyan csinálták meg azokat a trükköket vagy jeleneteket akkoriban, digitális utómunka nélkül. Nos, a trükk sok esetben az volt, hogy nem volt trükk.

Épp ezért különlegesen nagy élmény olyan régebbi (és újabb) filmeket nézni, ahol tényleg nem csináltak annál többet, mint hogy néhány kaszkadőr nyaktörő mutatványok közepette összetört pár autót, ahogy azt a rendező - vagy néhány esetben az élet - akarta. És mivel az ilyesminek egyértelműen a hatvanas és a hetvenes években volt az aranykora, itt az öt legnagyszerűbb üldözés ebből a korszakból, nagyon menő autókkal és még menőbb sofőrökkel.

1. SAN FRANCISCO-I ZSARU (BULLITT)

Genezisnek a Bullittot, avagy régebbi magyar címén a San Franciscó-i zsarut szokás tartani, ami valóságos lavinát indított el az üldözések realisztikus ábrázolásával. Korábban a bénácska háttérvetítés és a rövidke külső, gyorsított bevágások voltak jellemzőek, a Bullitt viszont teljesen új színt hozott.

Az ikonikus Ford Mustang GT és a Dodge Charger kergetőzése minden trükköt nélkülözött, csak a Fordot néha kellett javítgatni, mert az ugratásokat nem bírta olyan jól mint a Dodge. Bár több dísztárcsa hullik, mint amennyi rendelkezésre áll, a Volkswagent is a kelleténél jóval többször előzik meg, és a Mustang hangja igazából egy GT40-ből származik, realisztikusságával és megkomponáltságával a mai napig klasszikusnak számít. Steve McQueen hamar lett üldözöttből üldöző ebben a legendás jelenetben.

2. FRANCIA KAPCSOLAT (THE FRENCH CONNECTION)

A Bullitt receptjét jó sok más film is követte, ilyen volt az egész estét betöltő, lényegében egy üldözési jelenetből álló, amerikai identitást kereső film, a Száguldás a semmibe, ahol Barry Newman nyélgázon vezette keresztül Amerikán a Dodge Challengert, vagy az elkerülhetetlen sorsot szimbolizáló kamion elől menekülő, férfiasságát meglelő Dennis Weaver kalandja Spielberg korai mesterművében, a Párbajban.

Egy film azonban tényleg a Bullittot akarta másolni, hiszen tematikájában is hasonló volt. A Francia kapcsolat című thrillerben Gene Hackman egy Pontiac Le Mans-nal ered a magasvasúton menekülő bűnöző után, hasonlóan izgalmasra vágott jelenetben. A részlet érdekessége leginkább abban áll, hogy a Dögkeselyű című magyar kult-klasszikushoz hasonlóan itt sem tudták mindig, mindenhol lezárni a környéket, így sokszor gyanútlan autósokat kerülgettek a kaszkadőrök, sőt egy esetben még ütköztek is velük.

3. GENGSZTEREK SOFŐRJE (THE DRIVER)

Bullitt karakterét meglovagolva eredetileg Steve McQueennek szánták a Gengszterek sofőrjének névtelen főszereplőjét, amit végül Ryan O’Neil játszott el. Ebben egy igazi Ken Block-féle mutatványsorozatban demonstrálja a főhős, milyen fából is faragták, ahogy a W108-as Mercedes-Benzt szépen apró darabokká porlasztja a mélygarázs oszlopai között bemutatott gymkhanában. Később ez a jelenet inspirálta a Driver játéksorozat hasonló „belépőtesztjét” is.

4. TOLVAJTEMPÓ (GONE IN 60 SECONDS)

Az eredeti Gone in 60 Seconds filmben a mániákus, mindent - de főleg autókat - gyűjtő kaszkadőr, H.B. Halicki végzett igazi autórombolást saját zsebből finanszírozott opusában. Eleanor itt Egy Ford Mustang Mach 1 volt, amit ugyanúgy Long Beachen keresztül kellett meglovasítania a főhősnek. A félórás(!) kergetőzésben volt nem tervezett találkozás egy villanyoszloppal nagy sebességnél, egy hatalmas ugratás, több ütközés, de a Fordot mindig sikerült összelapátolni és működésre bírni. Az eredmény magáért beszél, a Blues Brothers-ön kívül még nem végeztek ekkora gépjárműirtást a mozivásznon.

5. Egy férfi és egy nő

Végül egy rövidke klasszikus, ami azonnal történelmet írt. Claude Lelouch avantgárd rendező rövidfilmjében ugyanazt játssza újra, amit az Egy férfi és egy nő című - egyébként szintén sok autós jelenettel telerakott - romantikus alapvetése dobott fel, csak több akcióval és kevesebb párbeszéddel. A C’était un rendez-vous azóta is alapja minden, saját huligán mivoltát megörökíteni akaró fiatal YouTube-ra feltöltött autós videójának. A sejtelmes, identitását elhallgató Mercedes 450 SEL orrára szerelt kamera egy menetben rögzítette a féktelen száguldást Párizs kihalt, hajnali utcáin.

A csak „néhány segéddel biztosított” útvonalon találkozunk kukásautóval, kutyáját sétáltató asszonnyal, felreppenő galambokkal, gyanútlanul bóklászó járművekkel, és Párizs olyan legfontosabb nevezetességeivel, mint a Diadalív, a Champs-Élysées, a Place de la Concorde. És persze megannyi klasszikus francia autóval. A film kultikus sikeréhez azért néhány olyan - a mai napig nem tisztázott - trükk is hozzájárult, mint a száguldás alá kevert Ferrari-hangsáv, a kerékcsikorgás, és az olyan pletykák, miszerint az autót egy Forma 1-es pilóta vezette, illetve, hogy letartóztatták a rendezőt.

Forrás: vs.hu

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tesztett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...