2014.09.14. 10:00:00 3782 21

Amerikában már unják Hollywoodot?
A hír elolvasásával 500 Ft-tal növelheted a nyereményedet. Ha tag vagy, jelentkezz be, ha új vagy, regisztrálj itt (ingyenes)!

1997 óta ez a legrosszabb nyár az Egyesült Államok és Kanada mozijaiban – írja a New York Times. A május első hétvégéjétől augusztus végéig számított nyári szezonban összesen 3,9 milliárd dollárért (935 milliárd forintért) váltottak jegyet a nézők a különböző filmekre, ez 15 százalékos visszaesést jelent a Rentrak nevű, mozibevételeket mérő cég szerint.

Idén nyáron 15%-os visszaesés volt az amerikai és kanadai mozikban. (kép: morguefile.com) - PROAKTIVdirekt Életmód magazin és hírek - proaktivdirekt.com Idén nyáron 15%-os visszaesés volt az amerikai és kanadai mozikban. (kép: morguefile.com)

Számítottak rá

Az elemzők már tavasszal visszaesést vártak, de nem ekkorát: 11 százalékra számítottak, mivel több olyan esemény is volt, amely miatt valószínűsíthető volt a csökkenés. Ilyen volt a nyári labdarúgó-vb, amelyet minden eddiginél több amerikai követett nyomon, de megemlíthető a Halálos iramban hatodik epizódjának és a Jó dinoszaurusz című Pixar-rajzfilmnek az elhalasztott premierdátuma is.

Az elemzők és a stúdiók szerint annak, hogy a vártnál is nagyobb lett a visszaesés, elsősorban az az oka, hogy a moziba járó közönségnek egész nyáron déjà vu-je volt.

Valahol már láttam...

Ilyen érzése lehetett a nézőknek, amikor A holnap határa – kritikánk itt – című Tom Cruise-filmmel szemeztek a műsorújságban, hiszen annak eredeti címe (Edge of Tomorrow) nagyon hasonló a 2004-es Holnaputánéhoz (The Day After Tomorrow). Emellett a plakátokon szereplő kihalt vidék a Tom Cruise főszereplésével készült, 2013-as Feledés (Oblivion) című filmre emlékeztetett. Karakterek exoszkeletonban mászkálnak fel és alá? Láttunk már ilyet például a Tűzgyűrűben (Pacific Rim) vagy a Vasökölben (Real Steel) – írja a lap.

Ettől függetlenül a film 99,9 millió dollárt (24 milliárd forintot) hozott a készítőknek az észak-amerikai mozipénztárakban. Igaz, elég jó kritikákat kapott, mégsem tudta visszahozni a készítésére költött negyedmilliárd dollárt (60 milliárd forintot) – azaz a film elbukott, nagy csalódást okozva a Warner Brosnak.

Ilyen is volt nemrég...

Hasonló a helyzet más filmekkel is. A Magyarországon, Dwayne „The Rock” Johnson főszereplésével forgott Herkules (Hercules) hét hónappal a Herkules legendája (The Legend of Hercules) után érkezett a mozikba, a Szexvideót (Sex Tape) pedig Cameron Diaz lábaival próbálták eladni – amiket látott már az ember több filmben is.

A nyár tíz legjobban teljesítő filmje mind valamilyen brandből vagy franchise-ból érkezett: képviseltette magát a Marvel, a DreamWorks, Godzillát is megnézhettük (megint), vagy csak unalomig ismert alapsztorikat kaptunk. Phil Contrino, a BoxOffice.com szakértője szerint ez az oka annak, hogy csökkent a bevétel, ugyanis kevés olyan film volt, amely felkeltette volna a nézők érdeklődését.

Azért volt újdonság is

A nyár legjobb filmje A galaxis őrzői (Guardians of the Galaxy) volt – kritikánk itt –, amely 258 millió dollárnál (62 milliárd forintnál) is többet hozott, és ugyan a Marvel-képregényes vonalat erősíti, olyat tudott nyújtani, amit eddig nem: sokadosztályú, de vicces szuperhősöket, többek közt egy beszélő mosómedvét – írja a New York Times.

A Disney Demónája (Maleficient) is hasonló okokból lett a harmadik legtöbbet hozó film (237,6 millió dollár, 57 milliárd forint). Ugyan a klasszikus Csipkerózsika-meséből sokminden ismerős lehetett, de a sajátos történetvezetés, a meglepő fordulat és a tökéletes Angelina Jolie-gonosz meghozta a sikert. A Lucy című, nem túl magas költségvetésű Luc Besson akciófilmtől – kritikánk itt – pedig senki sem várta, hogy jól teljesítsen (115,1 millió dollár, 27,6 milliárd forint bevétel). A lap szerint a jó marketing lehetett a siker oka, ugyanis a fekete-fehér plakátokkal markánsan elkülönültek a többnyire ötlettelen molinóktól.

Európában jobb a helyzet,

mondják a forgalmazók, de rögtön hozzá is szokták tenni, hogy az európai forgalom messze elmarad az észak-amerikaitól, ráadásul a profit is kisebb. Egy kínai jegyárból például csak 25 cent pörög vissza Hollywoodba, míg az USA-ban ötven cent.

A stúdiók 12 folytatást adtak ki a nyáron, köztük volt a jó sokba kerülő A csodálatos Pókember 2. (Amazing Spider-Man 2) – kritikánk itt – vagy a low-budget Step Up: All In. Többnyire azt várná az ember, hogy egy jó előzmény után a rajongók beülnek a folytatásra is, amely új rajongókat is szerez, azaz felrobbannak a pénztárak.

Ám csupán három film mutatott szignifikáns növekedést az előző részhez képest: a 22 Jump Street – A túlkoros osztag (22 Jump Street), A majmok bolygója: Forradalom (Dawn of the Planet of the Apes) és az X-Men: Az eljövendő múlt napjai (X-Men: Days of Future Past). A többi megbukott, köztük az új Pókember- és Transformers-filmek.

Mi a titok?

A szakértők szerint az, hogy a három jobban teljesítő folytatás el tudta hitetni a nézőkkel, hogy nem csupán még egy adag az előző filmből, hanem valami új, valami különleges. A már említett Contrino szerint „mindenekfelett a rajongók azt szeretnék, ha valami különlegeset kapnának, olyat, ami meglepi őket”.

Forrás: vs.hu

Ha tetszett, kedveld:  |  Ha nem tetszett, írd meg miért nem!

Oszd meg a cikket és nyerj...